Workshop 1

“Wiebelen en friemelen in de klas” – Drukke en overprikkelde leerlingen beter bij de les houden

Workshopleider: Monique Thoonsen, trainer bij 7 Zintuigen.

Werkvorm: Met behulp van videobeelden en kijkwijzers leer je hoe onder- en overprikkeld gedrag er uit ziet. Je leert beslissen of jij ondersteuning moet bieden of dat de leerling prima bezig is. Je deelt storend gedrag uit jouw praktijk en bedenkt daar samen oplossingen voor. Je leert strategieën die je direct de volgende dag in kunt zetten.

Inhoud: Heb jij te maken met leerlingen die

  • Constant wippen, wiebelen en friemelen,
  • snel afgeleid zijn,
  • grenzen van anderen overschrijden,
  • niet kunnen samenwerken,
  • en heftige emoties laten zien?

En merk je dat daardoor veel tijd kwijt bent aan een klein aantal leerlingen?

De oorzaak van het storend gedrag kan een verkeerde Zintuiglijke Prikkelverwerking zijn. En dat heeft veel gevolgen voor leren. Je kunt je niet concentreren als je last hebt van te weinig of te veel prikkels. De eerste groep is te sloom en slaperig en de tweede groep gestrest.

Wat zou het fijn zijn om het gedrag van deze leerlingen beter te begrijpen en er niet door geïrriteerd te worden. Soms regelt de leerling zelf namelijk de hoeveelheid prikkels en kom je er achter dat het storend gedrag juist bedoeld is om beter op te kunnen letten. In deze workshop leer je deze leerlingen goed te begeleiden en alternatieven te bieden die niet storend zijn, maar de leerling wel díe prikkels geeft die hij nodig heeft om te kunnen leren.

Wij brengen een helder verhaal over waarom wiebelen en friemelen belangrijk is. Wij hebben handige kijkwijzers en een stroomdiagram ontwikkeld waardoor jij snel kunt beslissen of de leerling ondersteuning van jou nodig heeft, of dat hij het lekker zelf kan regelen.

Doelgroep:  Onderwijsprofessionals die voor de klas staan of die leerlingen, in groepjes of individueel, buiten de klas begeleiden.