Workshop 22

‘Herdenken en Vieren’

Workshopleider: Jorie Wieriks. Gastsprekers: Salo Muller en Nelson Carrilho.

Inhoudsbeschrijving:

Levensecht Leren is een methodiek. Op school leren kinderen van de leerkrachten, boeken, computer, het digibord en op allerlei andere manieren. Maar Amsterdam, de wereld buiten de school, is een rijke bron om uit te leren: Waar woonde Baafje in de 17e eeuw? Waar en hoe werd er gas gemaakt? Was dat gebouw vroeger een ziekenhuis? En dus ook: wie pikten er in de tweede wereldoorlog in de hongerwinter een varken uit Artis en hoe kregen ze die dan over dat hoge spijlenhek? Door op al die plekken te staan en de verhalen te horen en oude foto’s te zien leren de kinderen over hun stad en worden er deel van. En het prikkelt hun nieuwsgierigheid, ze leren om (met andere ogen) te kijken!

De projecten van Juf op Straat worden meestal op maat gemaakt naar wens van de school. Ze bevatten bijna altijd 3 onderdelen (al of niet verdeeld over meerdere lessen):

  • een introductie op school over het thema;
  • een of meer excursies levensecht leren/ met levensechte ontmoetingen;
  • een verwerking en een presentatie met een kunstvorm.

De methodiek sluit aan bij thema’s en leerdoelen van het onderwijs: Burgerschap, geschiedenis, wereldoriëntatie, diversiteit, cultureel erfgoed en de kunstvakken.

 Over de workshopleider:

Jorie Wieriks, 35 jaar ervaring in het samenwerken met het onderwijs en met name  in het verbinden van de school met de buurt/stad rondom thema’s.

Gastsprekers:

  • Salo Muller, gered als Joods kind uit de Hollandse schouwburg
  • Nelson Carrilho, Curaçaose kunstenaar, met beelden over multicultureel Amsterdam

Indeling van de ochtend:

  • 9:00 uur. Verzamelen in de Stopera (lokaal wordt nog bekend gemaakt) Jorie Wieriks, directeur/uitvoerder van Juf op Straat, voor levensecht leren vertelt wat de werkwijze en doelen zijn van Juf op Straat. Daarna wordt er 1 project beschreven en met de deelnemers deels uitgevoerd: Herdenken en Vieren.
  • 9:15 uur. Jorie en Nelson Carrilho laten iets zien en vertellen over de eerste les die met klassen altijd in zijn atelier plaatsvindt. De les gaat over: Wat is een monument, hoe maak je een monument, wat is symboliek.
  • 9:30 uur. Wandeling langs 8 monumenten. Bij elk monument is er een verhaal en zijn er foto’s. De wandeling begint bij de Stopera en eindigt in het huis van Jorie Wieriks in de straat voor Artis.
  • 10:45 uur. Koffie/thee
  • 11:00 tot 12.00 uur Salo Muller vertelt, in huiselijke sfeer, zijn verhaal over zijn onderduikperiode.

 Na afloop krijgen de leerkrachten, net als de kinderen, een flyer over de monumentenles van Nelson Carrilho, en een plattegrond met uitleg, over de monumentenwandeling.

Doelgroep: Juf op Straat legt uit wat de doelen en mogelijkheden van levensecht leren zijn. Dit kan voor alle klassen met allerlei thema’s maar dit lesprogramma over Herdenken en Vieren is bedoeld voor groep 7 en/of 8.

Tijdstip: 9.00-12.00 uur

Locatie:

Organiserende instantie:
Juf op Straat: http://www.schoolbuurtwerk.nl/
Facebook: Juf op Straat
Facebook: Stichting Schoolbuurtwerk

Websites:
http://www.beeldenindestad.nl (ter voorbeeld het Westerpark, we willen graag ook een dergelijk project voor het Oosterpark maken)
Over gastspreker Salo Muller: http://www.salomuller.nl/
Over gastspreker Nelson Carrilho: http://nelsoncarrilho.com/