Workshop 14

Van Dolderen

en

ARCAM

Je school als middelpunt van de stad

i.s.m. het Amsterdam Museum, Monumenten en Archeologie en het Stadsarchief Amsterdam

Workshopleiders: Rik van Dolderen (architect) en Irma Enklaar (educator ARCAM)

Inhoudsomschrijving: Architectuur, je hebt er dagelijks mee te maken maar is het wel zo alledaags? Deze workshop geeft een introductie over het leren kijken en ontdekken wat het alledaagse zo bijzonder maakt of kan maken in je eigen omgeving.

Het doel van de workshop: oriëntatie op jezelf en op de wereld door het bekijken en bewust worden van gebouwen in hun omgevingen zoals woningen, schoolgebouwen, bruggen, pleinen, parken, straatmeubilair etc. Dit doen we door een creatief proces waarbij de buurt waar je woont, leert, speelt, werkt op een beeldende wijze wordt onderzocht.

ARCAM* ontwikkelt het digitale onderwijsprogramma ’Groeistad’ voor het basisonderwijs (beschikbaar vanaf voorjaar 2018). Met Groeistad verkennen de leerlingen hun eigen omgeving met behulp van moderne media en letterlijk te voet. Een digitale kaart van Amsterdam vorm de basis, waarop leerkrachten en leerlingen informatie over erfgoed, architectuur en kunst in de buurt kunnen vinden. Leerlingen verkennen hun omgeving en kunnen resultaten toevoegen aan de kaart. Zo groeit de kaart van de stad. Voor de leerkrachten zijn er lessuggesties beschikbaar, aansluitend bij verschillende vakken en thema’s en de leerlijn erfgoed & identiteit.

In deze workshop maakt u kennis met Groeistad (prototype) en bezoeken we het Marineterrein als testcase.

Verstrekt worden de plattegronden van de eigen scholen die we op een zelf te kiezen locatie in het naastgelegen Marineterrein projecteren. Een korte toelichting op en bezichtiging van het Marineterrein wordt gegeven om de locatie van je schoolgebouw te kunnen kiezen en ideeën hiervoor te kunnen vormen.

Beschouwen: aan de hand van verschillende voorbeelden worden bekeken hoe je plattegronden kunt noteren, abstract of juist heel erg figuratief. Wat zie je en wat kun je nog meer ontdekken? Hoe fantasierijk kan een plattegrond zijn? Elk groepje maakt een plattegrond van de omgeving van de school met je school als middelpunt.

Ontwerpen: vervolgens zoomen we vanuit de grotere schaal in om van een ruimte in of rondom je school een nieuwe, uitdagende omgeving te maken. Dit kan zijn een plek (plein, park, vijver, hof, tuin, sportveld, skatebaan etc.) of een object (speelhuis, hangplek, bank, tuinhuis, boomhut, uitkijktoren, monument etc.) Ook hiervoor worden grappige, inspirerende, bijzondere, vreemde voorbeelden voorgelegd die de fantasie prikkelen en  om een beschouwing vragen.

Leerkrachten leren in enkele stappen hoe zij op de leerlingen kunnen overbrengen:

  1. ruimtelijk denken en oriënteren
  2. hoe verbeeld ik wat ik zie en denk (tekenen, modelleren)
  3. hoe ontwerp ik een object

Ter afsluiting is er gelegenheid om de lopende tentoonstelling in ARCAM, architectuur centrum Amsterdam te bezoeken.

Doelgroep: 20 leerkrachten groep 3-8

Tijdstip: 9.00-12.00 uur

Locatie: ARCAM, Prins Hendrikkade 600 (tussen NEMO en Scheepvaartmuseum)
Klik hier voor informatie over de bereikbaarheid van ARCAM
ARCAM

Zie voor meer informatie over VDVDP architecten ook: http://www.vdvdp.nl/

Zie voor meer informatie over ARCAM ook: http://www.arcam.nl/