Extern professionaliseringsaanbod

Op deze pagina informeren we je over interessant aanbod:

—————————————————————————————————————


 

 

 

E-learningcursussen voor leerkrachten in het primair onderwijs

Blijf b(l)ij in je vak!
Natuurlijk wil je graag bijblijven in je vak. Maar dan wel op jouw moment. E-learning is de perfecte oplossing om snel op de hoogte te raken van nieuwe ontwikkelingen of je te verdiepen in bepaalde onderwerpen. In de Lerarenacademie staan cursussen over bijvoorbeeld pedagogische en didactische vaardigheden, 21e-eeuwse vaardigheden, lesgeven aan hoogbegaafde kinderen, filosoferen met kinderen en passend onderwijs.

Gericht op de dagelijkse lespraktijk
De e-learningcursussen zijn ontwikkeld in de praktijk, samen met leerkrachten en onderwijsadviseurs. Je observeert lesopnames van collega’s en je krijgt veel praktische kennis aangereikt. Vaak in de vorm van handige downloads of stappenplannen.

Leren wanneer jij dat wilt
Je hebt altijd toegang tot jouw online academie en kunt dus leren waar en wanneer jij dat wilt. Alleen of samen met je collega’s. Ben je benieuwd of e-learning iets voor jou is en wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar info@lerarenacademie.nl. Kijk voor een proefabonnement, jaarabonnement of losse cursus op www.lerarenacademie.nl.

Download hier het cursusoverzicht

—————————————————————————————————————

Workshop “Wiebelen en friemelen in de klas” – Drukke en overprikkelde leerlingen beter bij de les houden (dagdeel)

Heb jij te maken met leerlingen die

  • Constant wippen, wiebelen en friemelen,
  • snel afgeleid zijn,
  • grenzen van anderen overschrijden,
  • niet kunnen samenwerken,
  • en heftige emoties laten zien?

En merk je dat daardoor veel tijd kwijt bent aan een klein aantal leerlingen?

De oorzaak van het storend gedrag kan een verkeerde Zintuiglijke Prikkelverwerking zijn. En dat heeft veel gevolgen voor leren. Je kunt je niet concentreren als je last hebt van te weinig of te veel prikkels. De eerste groep is te sloom en slaperig en de tweede groep gestrest.

Wat zou het fijn zijn om het gedrag van deze leerlingen beter te begrijpen en er niet door geïrriteerd te worden. Soms regelt de leerling zelf namelijk de hoeveelheid prikkels en kom je er achter dat het storend gedrag juist bedoeld is om beter op te kunnen letten. In deze workshop leer je deze leerlingen goed te begeleiden en alternatieven te bieden die niet storend zijn, maar de leerling wel díe prikkels geeft die hij nodig heeft om te kunnen leren.

Wij brengen een helder verhaal over waarom wiebelen en friemelen belangrijk is. Wij hebben handige kijkwijzers en een stroomdiagram ontwikkeld waardoor jij snel kunt beslissen of de leerling ondersteuning van jou nodig heeft, of dat hij het lekker zelf kan regelen.

Werkwijze workshop: Met behulp van videobeelden en kijkwijzers leer je hoe onder- en overprikkeld gedrag er uit ziet. Je leert beslissen of jij ondersteuning moet bieden of dat de leerling prima bezig is. Je deelt storend gedrag uit jouw praktijk en bedenkt daar samen oplossingen voor. Je leert strategieën die je direct de volgende dag in kunt zetten.

Doelgroep: Onderwijsprofessionals die voor de klas staan of die leerlingen, in groepjes of individueel, buiten de klas begeleiden.

Accreditatie: Deze workshop is geaccrediteerd door RegisterLeraar voor 3 RU.

Meer informatie: http://7zintuigen.nl/workshops-trainingen-en-lezingen/

Inschrijven: monique@7zintuigen.nl

Contactpersoon:

Monique Thoonsen

7 Zintuigen Telefoon: 06-45320520
Email: monique@7zintuigen.nl
Website: 7zintuigen.nl

—————————————————————————————————————

Train de trainer

De “witte & zwarte zwaan” organiseert Post-HBO opleiding Train de trainer.
Ontwikkel, versterk en professionaliseer jezelf als trainer:

In 10 lesdagen leer je over de volgende thema’s: Groepsdynamica, Didactiek, Ondernemerschap, Diversiteit/leren en veranderen, Trainingsontwerp.

Voor meer informatie download de BrochurePostHboTraindetrainer check de site http://www.witteendezwartezwaan.nlof mail naar wiepke@dewitteendezwartezwaan.nl

Contactpersoon – Wiepke de Heij – 0624873313

—————————————————————————————————————–

“Jongens in hun kracht” – beweeg vanuit je kracht

In deze hectische maatschappij is er steeds meer vraag naar innerlijke rust, gevoel en authenticiteit. Deze behoefte neemt steeds meer toe in een maatschappij waar je op snelheid, denken en vorm wordt afgerekend. Nuova Strada staat voor een nieuwe weg. De weg naar je eigen kracht en authenticiteit. De fysieke beweging wordt meer en meer een vanzelfsprekend onderdeel in de persoonlijke en professionele ontwikkeling van jongens, meisjes en volwassenen

Het ontdekken van je eigen kracht is een ervaring die je voor altijd meeneemt. Door deel te nemen aan de 2 daagse training “Jongens in hun Kracht” van Nuova Strada, ervaar je wat beweging vanuit je eigen kracht oplevert. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je leerlingen. Als gecertificeerd professional ben je straks in staat om vanuit de visie van Nuova Strada een lichaamsbewuste bijdrage te leveren aan de persoonlijke ontwikkeling en bewustwording van jongens, meisjes en volwassenen.

Werkwijze training: sociaal-fysieke bewegingsactiviteit.

Doelgroep: voor iedereen die benieuwd is hoe door beweging het zelfvertrouwen van jongens, meisjes en volwassenen stijgt en hoe je de onderdelen van het sociaal-fysiek trainingsprogramma “Jongens in hun Kracht” direct zelf kunt inzetten.

 Lerarenbeurs/scholenbeurs: De gemeente Amsterdam biedt iedere leerkracht de mogelijkheid om gebruik te maken van een subsidie. Deze subsidie is in overleg met je directeur aan te wenden om deze training ( eventueel aangevuld met een vijfdaagse training) te kunnen volgen.

Kijk voor informatie op de website:

https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/organisatie/sociaal/onderwijs-jeugd-zorg/onderwijs-leerplicht/amsterdamse/lerarenbeurs/

Inschrijven: www.nuovastrada.nl

Contactpersoon:

Nuova Strada Academie Martini
Gerbrand Martini
Manegestraat 3, Deventer
Telefoon: 0570-607636
GSM: 06-29057884
Email: gerbrand@jongensinhunkracht.nl
Website: nuovastrada.nl

—————————————————————————————————————

Instrument voor analyse toetsgegevens: Leeruniek

Dit instrument is een hulpmiddel voor de data-analyse van methode gebonden- en niet-methode gebonden toetsen.
Het geeft op een eenvoudige manier trendontwikkelingen weer op school/groep- en individueel niveau. Het instrument deelt automatisch leerlingen in op de drie instructieniveaus!

Klik op de link voor de flyer van Leeruniek. Voor meer informatie kan contact opgenomen met de algemeen beleidsmedewerker van STAIJ: Piet Wagemaker, pwagemaker@staij.nl .

—————————————————————————————————————–

Academica Business College

Academica Business College heeft een uitgebreid professionaliseringaanbod voor schoolleiders, leerkrachten en bestuur dat nauw aansluit bij de onderwijspraktijk en de actuele thema’s die voor het onderwijs van vandaag van belang zijn. Wij werken blended en integraal (de programma’s geven bijvoorbeeld vrijstellingen voor de MBA Leading 21st Century Learning).

Een greep uit ons aanbod:

Voor schoolleiders: Wij zijn geaccrediteerd in het Schoolleiderregister PO voor de zeven herregistratiethema’s voor directeuren RDO of RADO. De programma’s zijn direct gekoppeld aan de praktijk van de schoolleider. U ontvangt, als u met goed gevolg een programma heeft afgerond een certificaat waarmee u voor het hele thema bent geherregistreerd. De programma’s duren gemiddeld 4 of 5 dagen (behalve Persoonlijk Leiderschap).

Wilt u samen met uw collega’s herregistreren in het licht van het koersplan of de aandachtspunten die in uw school/stichting een rol spelen? Dan kan natuurlijk, ook bij u op locatie. Meer weten?:

http://academicabusiness.college/leergangen/herregistratie-programmas-voor-schoolleiders-po/

Voor leerkrachten: van lesontwerp tot een online Master of Education. Klik hier voor ons aanbod: http://academicabusiness.college/uncategorized/aanbod-voor-docenten-po-vo-mbo/

En natuurlijk kunt u op onze website terecht voor meer informatie en startdata in Amsterdam:

www.academicabusiness.college of mail uw vragen naar l.kamsteeg@academicabusiness.college

—————————————————————————————————————–

Kennismakelaars Wetenschap & Technologie

Alle basisscholen moeten Weten­schap en Technologie in 2020 structureel aanbieden in hun onderwijs – zoals beschreven in het Techniekpact (www.techniekpact.nl). Daarom faciliteert de gemeente sinds vorig schooljaar Amsterdamse basisscholen om verder vorm te geven aan het W&T onderwijs via dit actieplan. De gemeente Amsterdam heeft ruimte om maximaal 80 scholen te faciliteren, om in een maatwerktraject verder vorm te geven aan hun W&T onderwijs.  Zie de flyer en onderstaand informatief filmpje:

 

Schooldirecteuren en W&T coördinatoren kunnen zich via p.euwe@amsterdam.nl aanmelden voor een vrijblijvend en kosteloos gesprek met een van de makelaars om te onderzoeken of zij gebruik willen maken van hun expertise. Dit kan variëren van het vinden van een passend leernetwerk voor de techniekcoördinator tot het scherper krijgen van de vraag rondom W&T. Ook kunnen zij meedenken en adviseren over externe W&T aanbieders.

De Kennismakelaars werken vraaggericht met focus op duurzaamheid en kennisdeling.
W&T op koersKennismakelaars W&T:
Heidi van Cuijk
Puck Euwe
Michel Muller
Roel Spits

 

—————————————————————————————————————–

Groei Direct opleidingen

groei-direct

Groei Direct opleidingen biedt een breed scala aan kennis en vaardigheidstrainingen aan voor de beginnende spreker tot de ervaren docent.
Wij verzorgen hoogwaardig maatwerk, afgestemd op de wensen en behoefte voor de onderwijsinstelling.
Ook passen wij iedere cursus aan, aan de cursist zodat dit optimaal aansluit.

Onderwijs

t +31(0)85 4015948, info@groeidirect.nl, Bas Henrichs

  • Weerbaarheid in de klas
    • De leerkracht kan de weerbaarheid vergroten van kinderen in de klas, d.m.v. eigen handelen en oefeningen met de kinderen in de klas.
  • Bring your own device
    • In deze interactieve en praktijkgerichte training leren docenten hoe ze in hun lessen gebruik kunnen maken van de moderne elektronische apparaten die leerlingen meebrengen of gebruiken in de klas. De training is zo opgezet dat docenten direct met de nieuwe kennis en vaardigheden aan de slag kunnen.
  • De samengestelde klas
    • Na het volgen van deze training heeft de docent handvaten en parate kennis die het makkelijker en leuker maken om een goed leerresultaat te bereiken in een klas met niveauverschil.
  • Coöperatief leren
    • Inzicht verwerven, kennisnemen van en vaardig worden in de toepassing van coöperatief lesgeven in de basisschool.
  • Excellent lesgeven
    • In deze interactieve en praktijkgerichte training voor docenten komen diverse onderwerpen op het gebied van lesgeven samen. Didactische kennis en vaardigheden worden verdiept, waardoor het leerresultaat omhoog gaat en leerlingen beter worden geboeid en meer betrokken zullen zijn bij de les.
  • Digibord training
    • Vertrouwt raken met het gebruiken en bedienen van het digitale schoolboord en bekend raken met de diverse leuke en handige functionaliteiten.
  • Gesprekstraining voor docenten
    • In deze cursus leren docenten gesprekstechnieken toegespitst op het voeren van gesprekken met ouders/ verzorgers. De inhoud van de training wordt afgestemd op de scholingswensen en de al aanwezige kennis en vaardigheden.

—————————————————————————————————————–

Dit najaar start de open inschrijving van de Master Faciliteren:

Een verdiepingsslag op de eerder gegeven workshop op de studiedag door Maaike van Kesteren.
De cursus bestaat uit twee leergangen: Bouwen van bijeenkomsten en Regio op Groepsdynamiek. Er zijn nog een paar plekken vrij.
Meer informatie vind je in Bijgevoegde flyer.

Mocht je geen behoefte hebben aan een training, maar wel op zoek zijn naar meer inspiratie voor je lessen of het onderling delen van lesprogramma’s dan kun je eens een kijkje nemen op My Methods.

—————————————————————————————————————–

Samenwerking STAIJ en de Meesterschappers:
STAIJ en de Meesterschappers zijn een samenwerking aangegaan: in het kader van professionaliseren van leerkrachten, brengen we via het netwerk van ‘interne opleiders in de school’ actief de Vereniging van Meesterschappers  onder de aandacht.

—————————————————————————————————————–

Samenwerking STAIJ en Bazalt

Onderwijs kan altijd beter! Met Bazalt realiseert u aantoonbaar beter onderwijs! Want Bazalt koppelt onderzoek aan de onderwijspraktijk. We bieden werkwijzen, waarvan onderzoek bewijst dat ze effect hebben. We zijn gedreven en gericht op praktische toepasbaarheid, maximale impact en resultaat. Bazalt biedt toonaangevende uitgaven, praktische materialen en digitale applicaties die u direct in de praktijk kunt toepassen. Evenals resultaatgerichte trainingen, coaching, advies en begeleiding op de werkplek. Toonaangevend en vooruitstrevend in aanpak, met één focus: effect!

Speciaal voor STAIJ heeft Bazalt een aanbod beschreven voor leerkrachten en schoolleiders dat aansluit bij de thema’s die leven in ons scholenveld.
De contactpersoon bij Bazalt is: Eveline Busch – ebusch@bazalt.nl,

      • Denkkaders/denkmodellen:
        Weet je dat de denkkaders die je hebt van invloed zijn op de leerresultaten van leerlingen? John Hattie heeft vanuit zijn onderzoek 10 denkkaders beschreven die een positieve invloed hebben. Hattie beweert dat docenten en schoolleiders die deze denkwijzen aannemen meer impact hebben op het leren van leerlingen. We verkennen deze denkkaders vanuit Leren Zichtbaar Maken en de implicaties hiervan op ons dagelijks handelen als leerkracht en maken de link met Fixed en Growth mindset van Carol Dweck. We doen dit op een interactieve manier. De werkvormen die aangeboden worden zijn ook direct toepasbaar in de klas
      • Eigenaarschap leerlingen:
        Weten jouw leerlingen wat ze gaan leren? En wat doen succesvolle leerlingen eigenlijk? In het onderzoek van John Hattie staat op nummer 1 in de lijst met 150  invloeden op leerprestaties: ‘jezelf op voorhand een cijfer geven/verwachtingen van leerlingen’ (effectgrootte van 1.44). John Hattie onderstreept het belang van de ‘zichtbaar lerende leerling’. Dit is de leerling die antwoord kan geven op drie vragen: – Waar ga ik heen? – Hoe sta ik er voor? – Wat is de volgende stap? Tijdens deze workshop gaan we in op de kenmerken van een zichtbaar lerende leerling en hoe je als leraar deze kunt ontwikkelen bij je leerlingen. We maken samen de vertaalslag van de onderzoeksresultaten naar jouw eigen praktijk.
      • Omgaan met hoogbegaafde leerlingen:
        Bezig houden of écht goed bezig? In deze workshop zetten we informatie over (hoog)begaafdheid op een rij: Wat is (hoog)begaafdheid en wat is het verschil met ‘lekker slim’? Welke factoren zijn van invloed op het (kunnen) ontwikkelen van prestaties op hoog niveau? Hoe leren (hoog)begaafde leerlingen? En waarom ligt onderpresteren en demotivatie bij deze leerlingen op de loer? De ene (hoog)begaafde leerling is de ander niet: We kijken naar de behoeften van de verschillende typen hoogbegaafde leerlingen. Vervolgens gaan we praktisch aan de slag met het signaleren van (hoog)begaafde leerlingen: met een (begaafde) leerling uit uw huidige groep/school in het achterhoofd vult u een signaleringsinstrument in en komt u, met de begaafdheidsprofielen van Betts & Neihart, tot een globale richting om een passend aanbod in de klas/school voor deze leerling te realiseren. In iedere klas presteren leerlingen op verschillende niveaus. Voor de gemiddelde en zwakkere leerlingen hebben we vaak een stevig plan hoe we de leerstof aanbieden. Maar hoe zit dat met de plusleerlingen in uw klas? Kunnen zij dagelijks/wekelijks thuis vertellen dat ze iets nieuws hebben geleerd? Worden zij bezig gehouden of zijn zij écht goed bezig? Wat hebben zij nodig om tot bloei te kunnen komen en plezier in het onderwijs te behouden?
      • Krachtig Onderwijzen door Breinvriendelijk onderwijs:
        De cognitieve neurowetenschap heeft in de afgelopen jaren spectaculaire ontdekkingen gedaan over de werking van het brein. Deze wetenschappelijke inzichten zijn vertaald tot een zevental principes die van belang zijn in het onderwijs aan jongere en oudere kinderen. U kunt ze gebruiken bij het ontwerpen van lessen, waardoor het leerrendement van de leerlingen kan worden vergroot. In deze workshop krijgt u een algemene oriëntatie over de werking van het brein en de principes voor breinvriendelijk onderwijs. Daarnaast krijgt u tips om direct morgen al toe te passen in uw klas.
      • Kleuterbrein:
        Als je de werking van het kleuterbrein een beetje kent begrijp je vanzelf beter hoe een kleuter leert en denkt. Met deze kennis kun jij als professional Jonge Kind de kleuters nóg beter begeleiden binnen je onderwijspraktijk. In deze interactieve lezing zoomt  in op het kleuterbrein. Hij laat aan de hand van aansprekende en praktijkgerichte voorbeelden en oefeningen zien hoe je kleuters op een breinvriendelijke manier kunt begeleiden binnen verschillende ontwikkelingsgebieden. Aan het einde van de workshop heb jij onder andere antwoord op:
        – Hebben jongens en meisjes écht een ander brein?
        – Waarom is het vak creatieve vorming juist in deze tijd zo belangrijk?
        – Welke mysterieuze rol speelt het zeepaardje bij het leren?
        – Wat is het effect van bewegen op de leerprestaties van jonge kinderen?
        – Wat is dopamine en waarom is deze stof zo belangrijk voor ons brein en het opnemen van kennis?
        – Waar wordt het kleuterbrein eigenlijk vrolijk van?
      •  Coöperatief leren:
        Hoe krijg ik de leerlingen meer betrokken tijdens mijn instructie? Hoe zorg ik dat iedereen mee doet? In mijn groep wordt zelfstandig gewerkt maar er is (te) weinig samenwerking en interactie tussen de leerlingen, hoe kan ik daar verandering in brengen? Onderzoek wijst uit dat prestaties van leerlingen toe kunnen nemen, wanneer je coöperatieve leerstrategieën inzet. Directe instructie met coöperatieve leerstrategieën vergroot de individuele leertijd en verhoogt de betrokkenheid bij de leerstof. Daarnaast versterk je het sociale klimaat en leren leerlingen sociale vaardigheden als elkaar helpen, taken verdelen en naar elkaar luisteren. Bij coöperatieve leerstrategieën werk je met didactische structuren. Dit zijn werkvormen die het samenwerken structureren en stroomlijnen. Een heldere didactiek en aandacht voor routines, afspraken en sociale rollen zorgen daarbij voor structuur en plezier in je lessen. In deze workshop ontdek je hoe je interactief aan de slag kunt gaan binnen je lessen. In deze introductieworkshop maak je kennis met:
        – de meerwaarde van structureel coöperatief leren ten opzichte van groepswerk
        – de 6 sleutelbegrippen van structureel coöperatief leren, die de werkwijze succesvol maken
        – enkele didactische structuren die je in je groepssituatie leert organiseren
        – het traject structureel coöperatief leren om de werkwijze in de school te realiseren
      •  21e eeuwse vaardigheden:
        Bijna wekelijks lees je wel iets in de media over 21e eeuwse vaardigheden, maar wat zijn dit eigenlijk voor vaardigheden? Voor een deel zijn dit misschien wel vaardigheden die de oude Grieken ook al hadden, maar waar nu hernieuwde aandacht voor is. Maar hoe dan? Wij bieden je op basis van het onderzoek van Robert Marzano een denk- en werkkader om hier je denken mee aan te scherpen en aan de slag te gaan in je klas. In dit model maken onderscheid tussen cognitieve en conatieve vaardigheden. Zo verkennen we bijvoorbeeld de deelvaardigheid ‘het aanpakken van complexe problemen’ en ‘jezelf kennen& beheersen’.
      • Klas- en Teambouwers:
        Wanneer leerlingen in staat zijn en gemotiveerd zijn om in teams samen te werken gebeurt er iets heel bijzonders: ieder presteert beter! Leerlingen vinden het leuk, de leerprestaties gaan omhoog en storend gedrag komt veel minder voor. We weten uit onderzoek dat het brein makkelijker nieuwe leerstof opneemt wanneer iemand zich in een veilige omgeving bevindt. Hoe creëer je in de klas nu een veilige leeromgeving voor alle leerlingen? Als we elkaar goed kennen, accepteren we meer van elkaar. Maar hoe zorg je dat leerlingen elkaar beter leren kennen? Door met Klas- en TeamBouwers aan de slag te gaan! Klas- en TeamBouwers zijn activiteiten die je eenvoudig in je klas kunt uitvoeren. Leerlingen zijn tijdens de KlasBouwer in beweging en komen veel te weten over elkaar. Doordat leerlingen op een gestructureerde, informele manier elkaar beter leren kennen heeft dat meteen effect op het groepsklimaat.  Je ervaart in deze workshop  zelf hoe een groep mensen een GROEP mensen wordt met behulp van Klas- en TeamBouwers. En je hebt direct een aantal activiteiten ervaren die je ook in je eigen groep kunt uitvoeren!
      • Feedback: van én naar leerlingen
        Welke feedback geef jij in je klas? En weet je wat de impact is van jouw feedback op het leren van je leerlingen?In deze workshop nemen we feedback vanuit het model van John Hattie onder de loep. We kijken naar het verschil tussen complimenten en effectieve feedback geven, hoe feedback eruit ziet, de invloed van feedback en welke feedback past bij welke fase in het leren. We koppelen de theorie aan de dagelijkse praktijk. Na deze workshop kun je hiermee gelijk de volgende dag aan de slag in je klas.
      • Metacognitieve vaardigheden:
        Het Visible Learning onderzoek van John Hattie toont aan dat metacognitieve strategieën een effectgrootte van 0.69 hebben. Metacognitieve strategieën verwijzen naar strategieën van leerlingen bij het ‘denken over leren’. Hoe denken leerlingen een leertaak aan te pakken, hoe evalueren ze voortgang en monitoren ze begrip? Het verwerven van deze strategieën hoort helemaal thuis in het nieuwe curriculum. In deze workshop kom je te weten wat metacognitieve strategieën zijn, maak je kennis met een aantal concrete strategieën en krijg je inzicht in welke impact metacognitie kan hebben op de prestaties van leerlingen. Kortom je krijgt handvatten om het abstracte begrip ‘metacognitie’ concreet te maken.
      • Denkhoeden:
        Leren jouw leerlingen met de groene of de blauwe hoed? Zelfsturend leren, leerling eigenaar maken van zijn leren, dieper denken, denkvaardigheden verbreden; begrippen die je regelmatig tegenkomt in het onderwijs van nu. Maar hoe kun je leerlingen stimuleren en leren anders en breder te denken? Hoe kun je één bepaalde situatie vanuit verschillende invalshoeken leren bekijken? Hoe kun je het denken van je leerlingen sturen en daarbij gerichte oplossingen zoeken? Een probleem los je het beste op door het van veel verschillende kanten te bekijken. Dat geldt trouwens ook voor het nemen van besluiten. Als leraar kun je niet verwachten dat een leerling dit vanzelf ontwikkelt. Daarvoor zul je de leerling ‘gereedschap’ moeten aanreiken. In deze workshop maak je kennis met de 6 ‘denkhoeden’ van Edward DeBono , die staan voor 6 manieren van denken. We kijken naar de theorie en uiteraard naar de vertaling voor in jouw klas.
      • Hoogbetrouwbare scholen:
        Het onderwijs op school zou constant van hoge kwaliteit moeten zijn – ongeacht toevalsfactoren als de groep waarin een leerling terechtkomt of de leraar die hij treft. Om zo’n hoge onderwijskwaliteit te kunnen garanderen, zijn maatregelen nodig. In deze sessie maak je kennis met vijf niveaus van beheersing van de onderwijskwaliteit. Robert Marzano biedt een raamwerk voor het toetsen, monitoren en bevestigen van de effectiviteit van het succes van de school en de leerlingen. We verkennen in deze workshop wat de kenmerken zijn van een hoogbetrouwbare organisatie.

—————————————————————————————————————–

Aanbod gekend en aanbevolen door scholen/medewerkers

  • 5d Coaching, training en advies:
    Verschillende STAIJ medewerkers zijn enthousiast over het bij 5d gevolgde traject.
    5d sluit aan bij de ontwikkeling van Amsterdamse leerkrachten en leidinggevenden. De Amsterdamse lerarenbeurs is inzetbaar voor hun opleidingen, trainingen, workshops,  persoonlijke – en team coaching.

  • Beter Verwoorden Laat Je Zien:
    Klik op de link voor informatie over de training van de Grunberg Academie. Het is naar de mening van Laterna Magica een erg goed aanbod m.b.t. het leren schrijven van teksten en verwoorden van gevoelens.

Mogelijk interessant

  • Leerling met autisme in het (speciaal) basisonderwijs:
    Onder het samenwerkingsverband valt ook het steunpunt autisme voor ouders en leraren. De werkzaamheden van het steunpunt bestaan uit:

    • Consultatie
    • Voorlichting
    • Crisisinterventie/observaties
    • Scholing
    • Presentaties/workshops

Klik hier voor meer informatie over de cursus Autisme in de klas.

  • Leerkrachtondersteuning van Het Concertgebouw:
    Hulp, tips of inspiratie nodig voor het geven van muziekles? De muziekvakdocenten van Het Concertgebouw helpen u graag bij het vormgeven van uw muziekonderwijs. Per school kunnen wij jaarlijks kosteloos 10 uur ondersteuning aanbieden met teamworkshops, bouwworkshops of individuele coaching. De invulling van het programma maken we samen met u.Meer informatie? Neem contact op met de afdeling Binnenschoolse Muziekeducatie via binnenschools@concertgebouw.nl of 020 573 0526. Bekijk een impressie op educatie.concertgebouw.nl/coaching-op-school.
  • Mentale Fitheid leerlingen:
    Dagelijks komen er een heleboel prikkels op ons af. Hoe leer je je leerlingen om hun aandacht te sturen en om te gaan met drukte/stress? Hoe kun je bouwen aan hun veerkracht? In het programma Mentale Fitheid van Het ABC leer je hoe je dit aanpakt, op basis van recente inzichten over het brein. Lees er hier meer over!
  • De Virtuoze School:
    Het ABC ondersteunt scholen en teams in het vormgeven van ‘De Virtuoze School’ en het vak van leerkracht in deze tijd. Virtuoze scholen denken na over hun meerwaarde en het waartoe van het onderwijs. Er werken leerkrachten en docenten die hun vak in deze tijd willen doorgronden, vanuit waarden, kunde en verbinding. Lees hier meer over het aanbod van de Virtuoze School.
  • Zomertraining `Een goede start´:
    Biedt leerkrachten inzichten en toepassingen om in de eerste weken van het schooljaar een goede structuur neer te zetten.
  • Bewust social media:
    Het doel van Bewust Social Media is dat kinderen veilig, postitief en pestvrij gebruik maken van social media. We geven interactieve workshops met lesbrieven en voorlichting, gericht op leerkrachten en ouders. Ouderbetrokkenheid staat voorop. De lesbrieven sluiten aan op de kerndoelen van het basisonderwijs en geven leerkrachten van groep 6,7,8 een methode om samen met de leerlingen de basisregels voor een bewust en veilig social media gebruik te formuleren. Niet alleen leerzaam maar ook een essentieel onderdeel van een veilig schoolklimaat.
    Meer informatie op www.bewustsocialmedia.nl