STAIJ Specialisten

STAIJ streeft ernaar het passend onderwijs zoveel als mogelijk met eigen personeel inhoud te geven. Ons eigen ‘specialisten-team’ levert een bijdrage aan het geven van passend onderwijs en het arrangeren binnen de basis- en extra ondersteuning. Informatie over de expertise van alle specialisten en hun contactgegevens is hieronder te vinden.

Informatie over de expertise van de specialisten en hun contactgegevens:

Gedragsspecialisten
In het schooljaar 2017/2018 zijn de volgende personen in te zetten als gedragsspecialist op de scholen van STAIJ:

  • Ellen de Rooij. Ellen is werkzaam op Montessorischool Steigereiland als leerkracht en gedragsspecialist.  ederooij@staij.nl.
  • Floor ten Hoonte. Floor is werkzaam als leerkracht en gedragsspecialist op de 4e Montessorischool De Pinksterbloem.  floorh@depinksterbloem.nl
  • Hester van Heems. Hester is werkzaam op SBO Het Spectrum als leerkracht en IB-er.  Hester@sbospectrum.nl
  • Meike Kwee. Meike is werkzaam als IB-er op de 4e Montessorischool De Pinksterbloem.  meikek@depinksterbloem.nl (Meike is gespecialiseerd in het jonge kind)
  • Vacature

De gedragsspecialisten zijn ieder één dag per week beschikbaar voor alle STAIJ-scholen.

De inzet van de gedragsspecialisten verloopt via de adviseur passend onderwijs.

Over de werkwijze:

  • De methodiek die de gedragsspecialisten gebruiken is oplossingsgericht.
  • Het ondersteuningstraject start met een gesprek met de leerkracht, intern begeleider en/of ouders. Het gesprek heeft als doel om de situatie helder in kaart te brengen en om concrete hulpvragen te formuleren. In het gesprek ligt de nadruk op datgene wat de leerkracht/school al doet en wat blijkt te werken. Het is immers zinvol om hierop voort te bouwen. We werken gedurende de ondersteuning oplossingsgericht en focussen ons op datgene wat goed gaat in plaats van op problemen.
  • Na het gesprek volgt vaak een observatie van het kind in de klas. Regelmatig wordt er tijdens de observatie gebruik gemaakt van een tijdsteekproef om de taakgerichtheid in beeld te brengen. In de observatie wordt ook gekeken naar de interactie tussen leerkracht en leerling. Na de observatie vindt er een kindgesprek plaats waarin de kwaliteiten en mogelijkheden van het kind in beeld gebracht worden.
  • Afhankelijk van de hulpvraag bepalen de gedragsspecialisten de vervolgroute. Vaak worden er handelingsadviezen gegeven aan de leerkracht, zodat leerkrachten meer inzicht krijgen in hun eigen handelen en het effect daarvan op kinderen. Een andere vervolgstap is dat het kind individueel wordt begeleid door de gedragsspecialist. Vaak wordt er eerst samen met het kind een kindplan gemaakt, waarin doelen staan waar aan wordt gewerkt gedurende de ondersteuning. Dit plan wordt besproken met de leerkracht en het kind (waar mogelijk), zodat het plan gedragen wordt door de leerkracht en het kind samen. Ook vinden de gedragsspecialisten het van belang dat ouders betrokken zijn bij de ondersteuning. Gedurende de uitvoering van het kindplan worden ook ouders wekelijks op de hoogte gesteld van de ontwikkeling van de ondersteuning.
  • Bij iedere stap wordt gekeken wanneer de gedragsspecialist afstand kan nemen en op de achtergrond een coachende rol kan aannemen. Als afsluiting van het traject vindt een evaluerend gesprek plaats. Ook een afrondende observatie behoort tot de mogelijkheden.

Klik hier voor het theoretisch werkkader van de gedragsspecialist

Klik hier voor het theoretisch werkkader van de gedragsspecialist jonge kind

Specialist Specifieke Ondersteuningsbehoeften (voorheen Ambulante begeleiding)
In het schooljaar 2017/2018 is Jan Hagen in te zetten voor (groepjes) leerlingen (én hun leerkrachten) die ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag en of leren. De inzet van Jan verloopt via de adviseur passend onderwijs.  Hieronder leer je voor welke vragen Jan benaderd kan worden. De contactgegevens van Jan zijn:
M: 0617414364
E: jhagen@staij.nl

Klik hier voor het theoretisch werkkader van de specialist Specifieke ondersteuningsbehoeften

Jan kan scholen, leerkrachten en leerlingen ondersteunen op de volgende onderwerpen:

Ten aanzien van gedrag
Aanpak en begeleiding van leerlingen met:

  • ADHD;
  • ADD;
  • een pervasieve ontwikkelingsstoornis (autisme, PDD-NOS);
  • gedragsprobleem;
  • faalangst;
  • teruggetrokken gedrag;
  • werkhoudingsproblemen;
  • zelfstandigheid.

Ten aanzien van leren
Aanpak en begeleiding van:

  • moeilijk lerende kinderen;
  • kinderen met leesproblemen;
  • kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen;
  • kinderen die moeite hebben met spelling;
  • kinderen met rekenproblemen;

Instrumenten
Om op een effectieve wijze te kunnen ondersteunen wordt gebruik gemaakt van de volgende instrumenten:

  • Observatie leerling
  • Observatie interactie leerkracht – leerling(en)
  • Co-teaching
  • Observatie interactie leerling- leerlingen
  • Handelingsgericht observeren
  • Analyse toets resultaat van (een) leerling(en)
  • Analyse klassenmanagement
  • Analyse organisatie van de instructie binnen een groep
  • Analyseren van probleemsituaties in de onderwijsleersituatie
  • Individuele gesprekken met kinderen
  • Opzet leerlijnen

Begeleiding van de leerkracht
De begeleiding van Jan kan zowel gericht zijn op de leerling als de leerkracht.
De begeleiding van het kind is gericht op het in kaart brengen van de ondersteuningsbehoeften, en het nemen en inzetten van pedagogische en of didactische maatregelen waardoor aan deze behoeften tegemoet gekomen kan worden. Voor de leerkracht kan de begeleiding bestaan uit:

  • Het observeren van de aanpak die de leerkracht bij de leerling hanteert;
  • Het bespreken van de aanpak die het best aansluit bij de ondersteuningsbehoeften van de leerling;
  • Het bespreken welke vaardigheden de leerkracht in kan zetten om deze aanpak te verwezenlijken;
  • Het bespreken wat de leerkracht (daarnaast nog) nodig heeft om deze aanpak te kunnen uitvoeren;
  • Het indien nodig bespreken en selecteren van specifieke materialen/leerstof;
  • Het overdragen van kennis.

Bovenschools orthopedagoog en dyslexiespecialist
Sinds 2001 is Simona Klimesova werkzaam als bovenschools orthopedagoog en dyslexiespecialist bij de scholen van STAIJ. Simona is bevoegd voor het uitvoeren van psychologisch onderzoek en aangesloten bij de NVO. Inzet van Simona op school verloopt via de IB-er van de school.

De contactgegevens van Simona zijn: E: leesspecialist@hotmail.com
Simona heeft een werkplek op Montessorischool Steigereiland, telefoon 020-4164651 (direct) of 020-4161677 (school).

Simona kan ondersteunen op de volgende onderwerpen:

  • uitvoeren van intelligentie-onderzoek;
  • diagnostiek van het leren, werkhouding en gedrag;
  • diagnosticeren van dyslexie (inclusief het uitgeven van een dyslexieverklaring);
  • diagnosticeren van dyscalculie (inclusief het uitgeven van een dycalculieverklaring).

Hiernaast kan Simona door scholen en teams worden ingeschakeld bij voorbeeld:

  • invoeren protocol dyslexie en dyscalculie;
  • bijeenkomsten van de dyslectische kinderen van de hele school;
  • workshop of thematische bijeenkomsten in de school over dyslexie;
  • begeleiding uitvoering spellingsgroepen;
  • tips voor leerkrachten i.v.m. werkhouding, concentratie, taakaanpak;
  • inventarisatie leesgegevens op schoolniveau en advies naar aanleiding hiervan.

Klik hier voor de Beroepscode van de orthopedagogen van STAIJ

Coachingshuis STAIJ
STAIJ heeft een eigen coachingsteam. De coaches van het Coachingshuis STAIJ zijn in dienst van STAIJ en gecertificeerde onderwijscoaches. Het Coachingshuis verzorgt systemische en didachtische coachings en geeft organisatie-ontwerp-advies. De clientvraag is uitgangspunt voor het traject. Vragen kunnen ook betrekking hebben op het geven van passend onderwijs (op organisatie-, groeps- en leerlingniveau).

Wanneer je het coachingsteam wilt inzetten, kun je contact opnemen met Willem Plomp of Cees Reuvecamp.
w.plomp@coachingshuisstaij.nl
c.reuvecamp@coachingshuisstaij.nl

Klik hier voor meer informatie over het Coachingshuis STAIJ op de website.

of download de brochure Coachingshuis STAIJ

De aanvraagprocedure voor de inzet van de specialisten:
NB: Deze procedure geldt niet voor de inzet van het Coachingshuis en inzet van Simona Klimesova. 

  1. In overleg tussen school (IB) en APO wordt de mogelijkheid voor inzet van een STAIJ-specialist besproken. De APO is dus altijd op de hoogte en denkt mee over de inzet.
  2. De mogelijkheid om via een arrangement een specialist in te zetten wordt besproken met de ouders.
    (Stap 1 en 2 kunnen samenvallen, als er een overleg is waarbij de ouders aanwezig zijn.)
  3. Na toestemming van ouders om een STAIJ-specialist in te zetten, wordt contact opgenomen worden met de specialist en wordt de mogelijke inzet besproken. Dat kan samengaan met een gesprek op school, wellicht observatie van de leerling en het opstellen van een Plan van Aanpak.
  4. Het groeidocument hoeft niet volledig te worden ingevuld, maar wél de onderdelen:
    – ‘Basisgegevens van de leerling’ (tbv de monitoring door het Samenwerkingsverband),
    – ‘Door de school genomen maatregelen en effecten’ (onderdeel F),
    – ‘Resultaten van besprekingen met ouders’ (onderdeel III),
    – Plan van aanpak van de STAIJ-specialist kan worden opgenomen bij het onderdeel ‘Arrangement ihkv Extra Ondersteuning’ (onderdeel V), of als bijlage worden toegevoegd.
  5. Het groeidocument wordt ter informatie als PDF per mail verzonden naar Mirjam Hoedemaker.

Evaluatie van de pilot ‘STAIJ-Specialisten’:

In het voorjaar van 2017 is het functioneren van het specialisten-team geëvalueerd. In de evaluatie kwamen de volgende onderwerpen aan bod:

  • kwaliteit van het aanbod,
  • afstemming van de vraag van scholen en het aanbod van het team, en
  • procedure inzet.

Op basis van de evaluatie is besloten om het specialistenteam te handhaven. De pilotperiode liep af per 1 augustus 2017 en vanaf het schooljaar 2017/2018 is het specialistenteam een structureel onderdeel van de organisatie.