Workshop 4

Kansenongelijkheid in het onderwijs (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)

Door: Inge de Wolf, strategisch inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Maastricht.

Inhoud: In hoeverre hebben Amsterdamse basisschoolleerlingen gelijke kansen? In deze lezing/workshop laat inspecteur en hoogleraar Inge de Wolf zien dat leerlingen geen gelijke kansen hebben. Het gezin waaruit ze komen bepaalt in steeds sterkere mate hun advies, los van hun prestaties. Daarna gaan we met elkaar in gesprek hoe dat komt en wat je er op je (eigen) school aan kunt doen. Inge deelt daarbij ook inzichten uit de wetenschap en van basisscholen elders in het land.

De lezing start met cijfers van gelijke kansen op basisscholen, bij STAIJ, in Amsterdam en in Nederland. De cijfers laten zien dat het diploma van ouders belangrijk is voor de kansen van leerlingen. Dit is zelfs het geval bij leerlingen die gelijk presteren. Ook wordt ingegaan op oorzaken van de (oplopende) ongelijkheid in ons onderwijs, zoals segregatie, druk van ouders, etc. In het laatste deel gaan we met elkaar in gesprek over mogelijke manier om op school en in Amsterdam iets te doen aan de opgelopen ongelijkheid onder basisschoolleerlingen. Hierbij wisselen we ervaringen uit. Daarnaast brengt Inge inzichten uit de wetenschap in en vertelt ze wat basisscholen in andere grote steden doen om gelijke kansen te realiseren. Doel is om het belang van werken aan gelijke kansen te ervaren en met elkaar concrete oplossingen te delen.

Werkwijze: Lezing en diskussie

Doelgroep: Iedereen werkzaam in het basisonderwijs.

Aantal deelnemers: 30

LocatieDaltonschool De Meer, Van ’t Hofflaan 50, 1097 EP Amsterdam

Tijdstip: van 10:30 tot 12:30 uur

Organiserende instantie: Onderwijsinspectie