Workshops 14 oktober 2016

Start inschrijving studiedag – 14 oktober 2016
Kunst en cultuur – de stad als leeromgeving

Op vrijdag 14 oktober 2016 organiseert STAIJ opnieuw voor alle STAIJ-medewerkers een studiedag.
Het programma van de dag ziet er dit jaar anders uit dan in de voorgaande jaren. Dit jaar staat de hele studiedag in het teken van één thema: ‘Kunst- en cultuureducatie’. We gebruiken die dag de gehele stad als onze eigen leeromgeving.
In samenwerking met een groot aantal culturele instellingen is een programma samengesteld waarin alle medewerkers van STAIJ zich kunnen laten inspireren en motiveren door onze culturele Amsterdamse onderwijspartners.

Het programma:

De dag begint om 9:00 uur en eindigt om 15:00 uur met een borrel.
De ochtend bestaat uit één workshopronde. Je kunt dus één workshop kiezen uit een aanbod van 24 verschillende workshops. De meeste workshops zijn speciaal ontwikkeld voor onze STAIJ-studiedag! De workshops vinden plaats op verschillende locaties in de stad, voornamelijk de locaties van de culturele instellingen. De workshops starten bijna allemaal om 9:00 uur en eindigen om 12:00 uur. Sommige workshops hebben afwijkende begin- of eindtijden, dus let daar goed op als je zeker weet aan welke workshop je deelneemt.

De lunch en het middagdeel vinden plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) op de Mauritskade 63, 1092 AD Amsterdam.

Na de lunch gaan we in gesprek met Ronald Kox over de zin- en onzin van kunst- en cultuureducatie. Ronald Kox is hoofd cultuureducatie van het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst. In samenwerking met verschillende scholen van STAIJ bereiden we een middagprogramma voor met creatieve en inspirerende gespreksonderwerpen. Het gesprek wordt geleid door Andrea van Pol.

De tijden:

09.00-12.00 uur: Workshops op verschillende locaties in Amsterdam (let op: bij sommige workshops wijkt de begin- en/of eindtijd iets af)

12.30-13.30 uur: Lunch en ontmoeting in de marmeren hal van het KIT
13.30-15.00 uur: Middagprogramma in de theaterzaal van het KIT.

15.00-17.00 uur: Napraten en borrel (in de marmeren hal van het KIT)

Inschrijven voor de workshops:

Hieronder vind je een beschrijving van alle 24 workshops. Je kan je onderaan deze pagina ook inschrijven. Je kan je aanmelden t/m zondag 18 september 2016. Wees er op tijd bij want vol is vol! In de week van 26 september kan je op de site www.lerenmetelkaar.nl zien bij welke workshop je bent ingedeeld. Dan weet je dus ook waar je precies moet zijn in de ochtend. Je krijgt bericht wanneer deze informatie geplaatst is.

Workshops:

Workshop 1
‘Vooroordelen en discriminatie’ en bezichtiging van het Achterhuis van Anne Frank (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
 Je leert meer over de werking van sociaal psychologische processen als (sociale) identiteit, stereotypen en discriminatie.
Door: Piet van Ledden en Anita van Ast, Educatieve projecten Anne Frank Stichting.

Workshop 2
Gedichten schrijven met kinderen in de klas
Met welke aanpak en welke werkvormen breng je het poëzieplezier op gang?
Door: Kate Schlingeman, dichter en schrijfdocent, publiceerde in 2015 de bundel ‘Wondermiddel’. Tevens verbonden aan De Schoolschrijver.

Workshop 3
Op muziek kun je rekenen (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Zou een muzikale aanpak de ontwikkeling van rekenvaardigheden kunnen stimuleren?
Door: Roosje Blenckers, hoofd muziekeducatie bij Aslan Muziekcentrum.

Workshop 4
Welkom op het Cinekid festival
Speciaal voor STAIJ organiseert Cinekid een rondleiding door het medialab, langs de verschillende objecten, installaties en workshops. Vervolgens ga je zelf aan de slag met twee workshops, die je zelf ook in de klas kunt organiseren.
Door: Floortje Zonneveld, ontwikkelaar bij het Cinekid festival.

Workshop 5
Plezier in creatief taalonderwijs, lezen en schrijven met De Schoolschrijver (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Schoolschrijver Selma Noort geeft je tips zodat jij je leerlingen kunt motiveren hun creativiteit in te zetten. Zo beleven jouw leerlingen meer plezier in taal, lezen en schrijven.
Door: Selma Noort, schrijfster van kinderboeken en tevens schoolschrijfster. 

Workshop 6
De kracht van verbeelding. Stel je voor… (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In deze workshop leer je in je klas te werken met de kracht van verbeelding.
Door: Dorien Folkers, hoofd educatie van Maas theater en dans,  i.s.m. Elze van der Steen, hoofd educatie van de Stadsschouwburg.

Workshop 7
Wat maakt jouw stad? Omgevingsonderwijs in het Amsterdam museum
Deze workshop richt zich op omgevingsonderwijs. Wat is omgevingsonderwijs voor ons en waarom is het belangrijk?
Door: Nikita Gerritsen, educator van het Team Publiek & Educatie Amsterdam Museum.

Workshop 8
(Bij) Vincent op bezoek (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In deze workshop zal je oefenen met kunstbeschouwingstechnieken en krijg je een theatrale rondleiding.
Door: Mirjam Eikelenboom, educator, en Vera Diest, Coördinator Mondelinge Educatie, van het Van Gogh Museum. Bijgestaan door museumdocenten van het Van Gogh Museum.

Workshop 9
Een goede vraag is belangrijker dan een kloppend antwoord
Deze workshop gaat over manieren waarop leerkrachten met leerlingen kunnen filosoferen aan de hand van kunstwerken of architectuur en erfgoed.
Door: Sarai van de Boel, van Studio Sarai.

Workshop 10
Hoed op voor Rembrandt

Voortbordurend op de stijl van Rembrandt laat kunstdocent/fotograaf Marije van der Hoeven zien hoe je een ‘fotoschilderij’ maakt.
Door: Marije van der Hoeven, zij ontving een zilveren griffel voor haar boek “‘Klik ik heb je’- Maak van je fototoestel een schatkamer”.

Workshop 11
Stedelijk Museum “Remix je curriculum” (Workshop gaat niet door wegens onvoldoende aanmeldingen)
Gekeken wordt welke plaats (moderne) kunst en cultuur heeft in het onderwijs op jouw school en hoe je dit eventueel kunt vernieuwen/verfrissen/veranderen.
Door: Moniek Warner en Valentijn Rambonnet, educator stedelijk museum.

Workshop 12
Masterclass verhalen vertellen
Aan bod komen o.a. verhaalkeuze, verhaalopbouw, voorbereiding, contact met het publiek, stemgebruik, intonatie, volume, tempo, directe – en indirecte rede, gebruik van de ruimte, mimiek, pantomimiek, dramatiseren, inzet van meubels en attributen, etc.
Door: Karel Baracs, de verhalenman

Workshop 13
Spoken word (Workshop gaat niet door wegens onvoldoende aanmeldingen)
Je beleeft door middel van theater- en schrijfopdrachten de zoektocht van leerlingen naar een eigen verhaal.
Door: Dorothy Blokland, theatermaker en docent, en Thomas Nijhuis, Rubin trainingen.

Workshop 14
Wereldmuziek en dans
Workshop Oriëntaalse zang en percussie.
Door: Zuhal Gezik, Aslan Muziekcentrum.

Workshop 15
Onderwijsfilm ‘Alphabet’
Alphabet daagt je uit stelling te nemen in de vorm van een aanklacht tegen op competitie en cijfers gericht onderwijs.
Inleider vooraf en discussieleider achteraf: Monique Marreveld, hoofdredacteur vakblad Didactief.

Workshop 16
Muziek is een taal
Samen met Stichting Taalvorming heeft Aslan Muziekcentrum een lessenserie ontwikkeld waarbij specifiek aandacht is voor taal ontwikkeling tijdens de muzieklessen.
Door: Prya Keet, Aslan Muziekcentrum.

Workshop 17
Behind the scenes in EYE (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Tijdens deze workshop bekijken we fragmenten uit de collectie en duiken we in het maakproces. Daarnaast wordt ingegaan op wat er allemaal mogelijk is met film in de klas.
Door: Brit Thomassen, afdeling educatie EYE primair onderwijs.
NB: Leerkrachten die toch heel graag naar deze workshop hadden gewild, maar niet kunnen deelnemen omdat de workshop vol is, kunnen zich ook aanmelden voor de docentendag die EYE organiseert in samenwerking met het Amsterdams filmmenu op 12 oktober 2016 op het Cinekid festival. Klik hier voor meer informatie.

Workshop 18
Mediawijs: Fotografie in je les
In deze interactieve workshop leer je hoe je zelf met je klas naar beeld kunt kijken. Je krijgt inzage in de methodiek ‘Manieren van kijken’ die Foam heeft ontwikkeld.
Door: Marleen van Veen, museumdocent FOAM

Workshop 19
Beeldenjacht (Workshop gaat niet door wegens onvoldoende aanmeldingen)
Bij deze workshop ga je samen met je collega’s onderzoeken hoe je de kennis, ervaring en emoties van een museum of buurt over de drempel van je eigen leslokaal kan krijgen.
Door: Ernst van Keulen en Gundy van Dijk (afdeling educatie Scheepvaartmuseum)

Workshop 20
Je school als middelpunt van de stad
Deze workshop geeft een introductie over het leren kijken en ontdekken wat het alledaagse zo bijzonder maakt of kan maken in je eigen omgeving.
Door: Rik van Dolderen (VDVDP architecten) en Irma Enklaar (educator ARCAM).

Workshop 21
‘Amsterdam 1900’ in het Stadsarchief
Tijdens deze workshop krijg je een introductie over het Stadsarchief: het educatieve aanbod rondom de tentoonstelling ‘Amsterdam 1900’ en het reguliere aanbod.
Door: Stefanie van Odenhoven (projectcoördinator Tentoonstellingen en Educatie Stadsarchief)  en Ludger Smit (hoofd presentatie Stadsarchief).

Workshop 22
Jij en de Gouden Eeuw, inclusief Rondleiding in het Rijksmuseum (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Acteurs spelen de verhalen uit en geven de objecten in het museum betekenis. Je ervaart zelf hoe we leerlingen een geschiedenisles geven om nooit te vergeten
Door: Drie acteurs.

Workshop 23
Muzikale inspiratie voor in de klas
Na een rondleiding door het historische Concertgebouw volgt een workshop met actieve muzikale werkvormen die direct kunnen worden ingezet in de klas.
Door: Rondleiders en muziekvakdocenten van het Concertgebouw.

Workshop 24
“ZieZo Marokko” (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In Tropenmuseum Junior staat een vliegtuig voor jullie klaar. Stap in, riemen vast, op naar… Marokko! Onderweg ontmoet je Esmaa, Fatima, Nasrdin en Yousef. Ga aan de slag met mozaïek, kalligrafie, mode of keukengeheimen. Overal is wat te doen. Reis mee en laat je verrassen!
Door: Mohammad Babazadeh.