Workshops 19 oktober 2018

Studiedag STAIJ

Op vrijdag 19 oktober 2018 vindt de volgende STAIJ studiedag plaats. Dit jaar is het thema van het ochtendprogramma: “Het onderwijs van de toekomst”.  Elf competenties die belangrijk zijn in de huidige en toekomstige netwerksamenleving vormen de kern van het programma.

Aansluitend op het interessante ochtendprogramma vindt op basisschool De Dapper een zeer speciaal middagprogramma plaats waar je bij móet zijn. Kort gezegd wordt het een feestje. Je kunt een zeer gevarieerd programma verwachten met live-muziek.

Het programma:

De dag begint om 9:00 uur en eindigt om 15:00 uur met een borrel.

De ochtend bestaat uit één workshopronde. Je kunt dus één workshop kiezen uit een aanbod van 28 verschillende workshops. De meeste workshops zijn speciaal ontwikkeld voor onze STAIJ-studiedag! De workshops vinden plaats op verschillende locaties in de stad, voornamelijk in Amsterdam Oost. De workshops starten bijna allemaal om 9:00 uur en eindigen om 12:00 uur. Sommige workshops hebben afwijkende begin- of eindtijden, dus let daar goed op als je zeker weet aan welke workshop je deelneemt.

De lunch en het middagprogramma vinden plaats in basisschool De Dapper, Pieter Nieuwlandstraat 3, 1093 XG Amsterdam.
Klik hier voor meer informatie over het middagprogramma.

De tijden:

  • 09.00-12.00 uur: Workshops op verschillende locaties in Amsterdam (let op: bij sommige workshops wijkt de begin- en/of eindtijd iets af)
  • 12.00-15.00 uur: Lunch en middagprogramma (op basisschool De Dapper)
  • vanaf 15.00 uur: Napraten en borrel (ook op basisschool De Dapper)

Workshops:

Klik hier of scroll naar het einde van deze pagina om je in te schrijven.

Workshop 1
Stopmotion met de iPad  (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Tijdens deze workshop gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een stop motion video.
Door: Grote Broer, in samenwerking met STAIJ

Workshop 2
Programmeren met Scratch voor beginners
In deze workshop leer je hoe je op een eenvoudige manier een start kan maken met programmeren.
Door: Mieke Nees en Kees Tuijp, leerkrachten van Montessorischool Steigereiland

Workshop 3
‘Kan je leren denken onderwijzen?’ (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Kan je leren denken onderwijzen? Hoe werkt gedachte- en oordeelsvorming bij leerlingen? En hoe kan je hun eigen gedachtegangen versterken, verbreden en verrijken?
Door: Simon Verwer, docent op het Hyperion Lyceum Amsterdam

Workshop 4
2D ontwerpen: duizend-en-één penselen en kwasten in 1 digitale pen (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In deze workshop leer je hoe je met een digitale tekentablet en tekensoftware werkt, maar krijg je vooral inzicht in het vergroten van de creatieve talentontwikkeling in de klas.
Door: Toine Rohner, medewerker bij TwaanLab, dé broedplaats voor digitalenten

Workshop 5
Discussiëren kun je leren
De workshop is bedoeld om leraren te informeren over DKJL en de leerkrachtvaardigheden en kennis van de deelnemers die nodig zijn voor het versterken mondelinge taal, luistervaardigheden en burgerschap van leerlingen.
Door:  Trainers van Stichting Discussiëren Kun Je Leren (DKJL)

Workshop 6
Schatzoeken met Augmented Reality
Wist je al dat je ook zélf Augmented Reality kan maken? Leren wordt op deze manier echt een belevenis!
Door: IT-Workz 

Workshop 7
Innovatieve materialen op school
Een praktische workshop waarna je weet welke ICT toepassingen geschikt zijn voor jouw klas.
Door: Charlotte Evers en Vincent Kemper, leerkrachten van 4e Montessorischool ‘De Pinksterbloem’

Workshop 8
Wie is de baas op internet?
Het doel van deze workshop is vergroting van de bewustwording over het internet en van leerlingen en leerkrachten kritische internetgebruikers te maken.
Door: Nienke Hoekstra, Stichting Waag Society

Workshop 9
Vloggen
Een introductie op het vloggen en inspirerende voorbeelden uit de praktijk. De deelnemers gaan aan de slag met het maken van hun eigen vlog.
Door: Grote Broer, in samenwerking met STAIJ

Workshop 10
Programmeren in de klas

Na het volgen van deze workshop heb je genoeg tools in handen om met programmeren in de klas aan de slag te gaan.
Door: Jeffrey de Wit en Rianne Haeke, leerkrachten op Montessorischool Steigereiland

Workshop 11
Kruip in de huid van kinderen op social media
Een praktische workshops vol tips en ideeën voor in de eigen klas
Door: Thomas Brand, docent digitale media bij SEP (Stichting Educatieve Projecten)

Workshop 12
Ontwerp je eigen burgerschapsonderwijs
‘Om gelijke kansen op scholen te bevorderen moeten kinderen op school veel meer leren over burgerschap. Dat versterkt de democratie.’
Door: Bram Eidhof, oprichter van onderzoekscentrum Schoolstrijd

Workshop 13
‘Teaching for the next Industrial Revolution.’
Onderwijs in een tijdperk van robots, artificiële intelligentie en (sociale) media.

Een interactief seminar over 21e eeuws onderwijs.
Door: Dylan Hyman via het ABC

Workshop 14
Samen kun je meer dan alleen. Over de samenwerking met ouders. (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Een actieve workshop waarin theorie en praktijk verbonden worden.
Door: Niels de Ruig, leerkracht 5e Montessorischool en onderzoekscoördinator in de werkplaats Diversiteit Amsterdam, samen met Fadie Hanna en Robert van Mulligen, beiden verbonden aan de UvA

Workshop 15
Ontwikkeling van creativiteit door leerlingen Maakplaats 021 (Workshop geannuleerd wegens te weinig aanmeldingen)
Een samenleving waarin productieprocessen steeds dichter bij de burgers zelf komen en technologie steeds ‘slimmer’ wordt vraagt onderwijs dat voorbereidt op veranderende technologie.
Door: Monique Pijls, lector Didactiek van de bètavakken, HvA

Workshop 16
Vitual Reality (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Tijdens de workshop Virtual Reality maken de deelnemers hun eigen virtual reality film. Aan het eind kijken ze de film terug met virtual reality brillen.
Door: Grote Broer

Workshop 17
iMovie & Prezi, basisvaardigheden en lesplan
Neem nu de tijd om je te verdiepen in deze geweldige middelen die je lessen tillen naar de 21e eeuw!
Door: Aiah al Ameen en Beau Herder, leerkrachten van 4e Montessorischool ‘De Pinksterbloem’

Workshop 18
Digitale media in de klas: start je eigen online TV-kanaal
In deze workshop leer je alles over digitale communicatie, het monteren van video’s en hoe je social media zoals YouTube, Twitter en Instagram kan inzetten als verrijking voor projecten en lessen.
Door: Turhan Yildiz, medewerker bij TwaanLab, dé broedplaats voor digitalenten

Workshop 19
Creatief denken en coöperatieve werkvormen (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In deze workshop maak je kennis met creatieve denkopdrachten en oefen je creatief leren denken in een paar geweldige coöperatieve werkvormen.
Door: Mans van der Heide en Gabriela Prinzen, leerkrachten van Montessorischool Steigereiland

Workshop 20
‘Get the picture’, boodschappen overbrengen met simpele basisvormen (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In deze workshop leer je actief hoe je met simpele basisvormen in korte tijd effectief een boodschap kan overbrengen.
Door: IT-Workz 

Workshop 21
OnderwijsfilmMost Likely Tosucceed(MAXIMAALAANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
“Een documentaire die iedereen die zich afvraagt hoe ons onderwijs er in de toekomst uit zou kunnen zien, gezien moet hebben”, aldus Johannes Visser (Bron: De Correspondent). 
Door: STAIJ in samenwerking met Didactief

 

 

Inschrijven studiedag 19 oktober 2018