Workshops 20 oktober 2017

Studiedag STAIJ

Op vrijdag 20 oktober 2017 vindt de volgende STAIJ studiedag plaats. We kregen vorig jaar veel positieve reacties op het ochtendprogramma “Cultuureducatie centraal”. We kiezen ervoor dat dit jaar, aangevuld met nieuwe workshops, te herhalen. Aansluitend op het ochtendprogramma vindt op Montessorischool Steigereiland een feestelijk middagprogramma plaats waar je bij móet zijn. Je kunt een zeer gevarieerd programma verwachten met live-muziek en lekker eten.

Het programma:

De dag begint om 9:00 uur en eindigt om 15:00 uur met een borrel.

De ochtend bestaat uit één workshopronde. Je kunt dus één workshop kiezen uit een aanbod van 28 verschillende workshops. De meeste workshops zijn speciaal ontwikkeld voor onze STAIJ-studiedag! De workshops vinden plaats op verschillende locaties in de stad, voornamelijk de locaties van de culturele instellingen. De workshops starten bijna allemaal om 9:00 uur en eindigen om 12:00 uur. Sommige workshops hebben afwijkende begin- of eindtijden, dus let daar goed op als je zeker weet aan welke workshop je deelneemt.

De lunch en het middagprogramma vinden plaats op Montessorischool Steigereiland, John Hadleystraat 4, 1086 WB Amsterdam.
Klik hier voor meer informatie over het middagprogramma.

De tijden:

  • 09.00-12.00 uur: Workshops op verschillende locaties in Amsterdam (let op: bij sommige workshops wijkt de begin- en/of eindtijd iets af)
  • 12.00-15.00 uur: Lunch en middagprogramma (op Montessorischool Steigereiland).
  • vanaf 15.00 uur: Napraten en borrel (ook op Montessorischool Steigereiland)

Workshops:

Hieronder vind je een beschrijving van alle 28 workshops.

KLIK HIER OM TE ZIEN BIJ WELKE WORKHSHOP JE BENT INGEDEELD.

Workshops:

Workshop 1
(Bij) Vincent op bezoek (Wegens succes herhaald!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Beeldende kunst.
Door: Sarah Broekhoven, medior educator.  Bijgestaan door museumdocenten van het Van Gogh Museum.

Workshop 2
‘Kijk Amsterdam 1700-1800’ in het Stadsarchief (Nieuw!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Erfgoed en Beeldend.
Door: Stefanie van Oldenhoven (projectcoördinator Tentoonstellingen en Educatie Stadsarchief) en Ludger Smit (Hoofd Presentatie Stadsarchief).

Workshop 3
Sjakies Broekzak (Nieuw!)
Kunsteducatie/ruimtelijk denken via kunst in combinatie met taalontwikkeling.
Door: Francesca Vonk

Workshop 4
Literatuureducatie- Poëzieworkshop (Nieuw!)

Dichter en schrijfdocent Jos van Hest laat zien hoe je kinderen aan het lezen en schrijven van gedichten krijgt.
Door: Jos van Hest

Workshop 5
Filmen met je smartphone (Nieuw!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)

Fotografie/film.
Door: Jasper Korff 

Workshop 6
Onderwijsfilm ‘De kinderen van Juf Kiet’ (Nieuw!)  (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Na afloop van de film is er een gesprek o.l.v. Monique Marreveld, hoofdredacteur Didactief met de makers van deze documentaire Peter en Petra Lataster.
Door: STAIJ i.s.m. Theater Vrijburcht IJburg

Workshop 7
De kracht van verbeelding. Stel je voor…. (Wegens succes herhaald!)

Kunsteducatie/ruimtelijk denken via kunst in combinatie met taalontwikkeling.
Door: Dorien Folkers (hoofd educatie van Maas Theater en dans) i.s.m. Elze van der Steen (hoofd educatie Stadsschouwburg Amsterdam).

Workshop 8
‘Creatief schrijf- en leesonderwijs’ door De Schoolschrijver (Nieuw!)

Door: Anna van Praag, schrijfster van de boeken ‘Een heel bijzonder meisje’ en ‘Kom hier Rosa’.

Workshop 9
Hoed op voor Rembrandt (Workshop geannuleerd wegens te weinig inschrijvingen)
Media/Kunsteducatie – Textiele vormgeving en fotografie.
Door: Marije van der Hoeven

Workshop 10
Een goede vraag is belangrijker dan een kloppend antwoord (Wegens succes herhaald!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)

Erfgoed/Kunsteducatie – Filosofie en kunstbeschouwing.
Door: Sarai van de Boel

Workshop 11
Verhalen zaaien (Nieuw!)
Verhalen vertellen.
Door: Annette Benedictus

Workshop 12
‘Vooroordelen en discriminatie’ en bezichtiging achterhuis van Anne Frank (Wegens succes herhaald!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Historisch Erfgoed.
Door: Sanne Verstraete en Anita van Ast (Educatieve projecten Anne Frank Stichting)

Workshop 13
EYE Filmmuseum – behind the scenes (Wegens succes herhaald!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Film, mediawijsheid, erfgoededucatie, kunst en cultuur.
Door: Judith Nuijen, museumdocent EYE

Workshop 14
Je school als middelpunt van de stad (Wegens succes herhaald!)

Architectuur.
Door: Rik van Dolderen (VDVDP architecten), Irma Enklaar (Educator ARCAM)

Workshop 15
Muzikale inspiratie voor in de klas (Wegens succes herhaald!)
Veel muzikale inspiratie met actieve werkvormen die direct kunnen worden ingezet in de praktijk.
Door: Muziekvakdocenten van het Concertgebouw

Workshop 16
Op muziek kun je rekenen (Wegens succes herhaald!)

Zou een muzikale aanpak de ontwikkeling van rekenvaardigheden kunnen stimuleren?
Door: Priya Keet, medewerker educatie bij Aslan Muziekcentrum.

Workshop 17
Ziezo Marokko (Wegens succes herhaald!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
In Tropenmuseum Junior staat een vliegtuig voor jullie klaar. Stap in, riemen vast, op naar… Marokko!
Door: Mohammad Babazadeh, medewerker Tropenmuseum Junior.

Workshop 18
Ieder kind danst. “Wie als kind leert dansen, danst zijn hele leven.” (Nieuw!)

Over dans in de klas en hoe je als leerkracht danslessen kan ontwikkelen rondom een thema.
Door: Nicole Rust, dansdocent en educator bij Scapino Academy

Workshop 19
Klei in de klas (Nieuw!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Workshop waarin de mogelijkheden van klei als (les)materiaal onder de aandacht gebracht worden.
Door: Roos Langendorff, Daan Blits en Anita Manshanden van de Firma Klei.

Workshop 20
Muziek is een taal (Workshop geannuleerd wegens te weinig inschrijvingen)

Demonstratie van een lessenserie waarbij specifiek aandacht is voor taalontwikkeling tijdens de muzieklessen.
Door: Priya Keet, medewerker muziekeducatie bij Aslan Muziekcentrum.

Workshop 21
Theater is een taal  (Workshop geannuleerd wegens te weinig inschrijvingen)
Hoe kun je drama inzetten om taalontwikkeling te stimuleren?
Door: Roseanne Meijer, medewerker muziekeducatie bij Aslan Muziekcentrum.

Workshop 22
Herdenken en vieren (Nieuw!) 
Over levensecht leren, een methodiek. Wandeling langs monumenten in de Plantagebuurt. Gesprek in de huiskamer van Jorie.
Door: Jorie Wieriks, Juf op straat/Stichting schoolbuurtwerk. Gastsprekers: Salo Muller en Nelson Carrilho.

Workshop 23
Leren striptekenen, een verhaal vertellen in tekeningen (Nieuw!)
Uitleg aan de hand van voorbeelden en daarna zelf aan de slag.
Door: Ben Westervoorde, striptekenaar

Workshop 24
Wereldmuziek en werelddans (Workshop geannuleerd wegens te weinig inschrijvingen)
Cursisten worden meegenomen in de onregelmatige maatsoorten en microtonen in diverse talen.
Door: Zuhal Gezik, medewerker muziekeducatie bij Aslan Muziekcentrum.

Workshop 25
Op Dans kan je rekenen (Nieuw!)
Rekenen en dans worden tijdens deze training met elkaar geïntegreerd.
Door: Evelien Timmermans, medewerker muziekeducatie bij Aslan Muziekcentrum.

Workshop 26
De hoge C op spitzen –
Nationale Opera & Ballet (Nieuw!)
Theater, muziek en dans, en de verbinding met andere vakken.
Door: Cecile van de Idsert en Hanne van de Vrie, medewerkers Nationale Opera & Ballet.

Workshop 27
Cinekid Medialab 2017 – nieuw lab, nieuwe workshop (Wegens succes herhaald!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Voor iedereen met interesse in de combinatie nieuwe media, techniek en kunsteducatie.
Door: Vanessa Pattipeilohy, Cinekid.

Workshop 28
Als Rembrandt een selfie zou maken…..? (Nieuw!) (MAXIMAAL AANTAL INSCHRIJVINGEN BEREIKT)
Foto’s maken met je telefoon en experimenteren met diverse apps om foto’s te bewerken en te delen.
Door: Ronald Damwijk, freelance fotograaf en workshopbegeleider bij Photo Projects for Childeren (PhotoPFC).